رسانه های مجازی
ارتباطات در زمان گذشته یا کلامی بوده یا غیر کلامی مانند اشاره، اطلاع رسانی در طی زمان های مختلف از طریق کبوتر نامه بر، چاپار، اختراع چاپ و…انجام می شده، سپس گسترش ارتباطات ادامه پیدا کرد و با به روی کار آمدن تلفن ، تلگراف و روزنامه گسترش یافت، این روند با آمدن رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت رو به تکامل گذاشت.
صد و هشتاد سال از انتشار کاغذ اخبار و ورود مطبوعات به کشورمان می گذرد.تعداد جراید و رشد کمی و کیفی آن،میزان دستمزد ها و امنیت شغلی خبرنگاران،نسبت رسانه ها و روزنامه نگاران دولتی و غیردولتی،ژورنالیسم حرفه ای و کاربرد فناوری های نوین ارتباطی،وضعیت رقابتی رسانه های مکتوب و مجازی،وجود اتحادیه و حمایت های صنفی،آزادی مطبوعات و پشتوانه های قانونی از مهمترین شاخص های ارزیابی بشمار می روند که نتایج حاصل از بررسی آن نشانگر موقعیت پایین،روبه رشد یا بالای روزنامه نگاری در هر جامعه ای است.
مردم برای به دست آوردن اطلاعات و اخبار تمایل زیادی به استفاده از فضای مجازی دارند. در سال های اخیر این روند به مدد پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن زیرساختهای ارتباطی، به شدت گسترش یافته است.
کاربران اینترنتی به طرز غیرقابل باور افزایش یافته اند و چشمانداز گسترده ای در مقابل رسانههای مجازی قرار گرفته اند.
در قرن بیست ویکم و عصر فراصنعتی، تغییرات در نحوهی دریافت اخبار و اطلاعات به طور شدیدی شیوههای دریافت سنتی خبر را تحت تأثیر خود قرار داده، ظهور شبکه های اجتماعی و دسترسی آسان به اطلاعات موجود، خیلی از رسانه ها را دستخوش دگرگونی کرده و میزان مراجعهی مردم به رسانههای سنتی و غیرمجازی به شدت کاهش یافته است.
رسانههای مجازی متن محور هستند مانند پست الکترونیک و چت رومها که هردوی این ها نیز با توجه به همزمان بودن و غیرهمزمان بودنشان باز با هم متفاوت هستند.ویژگیهای رسانههای مجازی نیز با توجه به قدرت و پهنای باندی که آنها به منظور توانایی انتقال اطلاعات احتیاج دارند با هم متفاوت بوده و دارای درجه بندی است اما به طور کلی میتوان به برخی از ویژگیهای این رسانهها اشاره کرد؛ اول تقویت قدرت تخیل؛ بهعلت فقدان نشانههای غیرکلامی، ما دائم مجبور هستیم از قدرت تخیل خود برای فهم فرد مقابل استفاده کنیم.
تلفن نخستین رسانه مجازی است که این ویژگی را در ما تقویت میکند، دوم حس حضوری که با حضور فیزیکی متفاوت است؛ یعنی درواقع حضوری هستی شناسانه است، زیرا نحوه حضور و بودن در این فضا متفاوت است؛ مثلا زمانی که در یک ویدئوکنفرانس حضور داریم از نظر فیزیکی حضور نداریم و فاصله جغرافیایی میان ما وجود دارد اما به لحاظ هستی شناسانه ما در آنجا حضور داریم زیرا حواسمان در آن محیط گسترش پیدا کرده است.
سوم سهیم شدن در اطلاعات است؛ یکی دیگر از ویژگیهای رسانههای مجازی این است که ما را در اطلاعات سهیم میسازد زیرا ما خود نیز اطلاعات را برای دیگران میفرستیم. چهارم تعامل با محیط؛ رسانههای مجازی این قابلیت را دارند تا با محیط اطرافمان تعامل داشته باشیم و قدرت دستکاری و تغییر را در محیط به ما میدهند. پنجم تغییر در روش اندیشیدن؛ شدت اطلاعات در رسانههای مجازی، امکان جمعآوری اطلاعات را افزایش میدهد. ما دائما با کپی پیست کردن اطلاعات، متنی را تولید میکنیم که عاری از تفکر و اندیشه است و فقط در کنار هم گذاشتن بستههای اطلاعاتی است.
چقدر میتوان به محتوای رسانههای مجازی اعتماد کرد؟
برای اعتماد به محتوای رسانههای مجازی به ویژه سایتهای اینترنتی باید به آدرس سایت، تاریخ و موضوع آن توجه کرد. باید توجه داشته باشیم که سایتی که به آن مراجعه کردهایم معتبر باشد؛ برای مثال سایت دانشگاههای معتبر، مراکز خبری، مراکز دولتی و ژورنالهای معتبر دارای درجه بالایی از اعتماد و اعتبار است. ما باید به آدرسها توجه کنیم مثلا edu بیانگر یک سایت آموزشی و gov بیانگر یک سایت دولتی است. همچنین باید با توجه به منابع دیگر مطمئن شویم که اطلاعات به دست آمده درست است؛ مثلا وبلاگها بیشتر جنبه شخصی دارند و درباره عقاید شخصی افراد هستند، بنابراین منبع خوبی برای اطلاعات نیستند. نکته دیگری که باید توجه کنیم این است که گاهی یک صفحه اینترنتی زیرگروه سایتهای اصلی است و ممکن است اعتبار نداشته باشد. در اینگونه مواقع باید نویسنده اصلی سایت را شناسایی کنیم تا از صحت و اعتبار مطالب مطمئن شویم. باید به تاریخ و نو بودن اطلاعات نیز توجه کنیم.
اگر توجه کنیم که یکی از راه های دستیابی به شیوه ها و ابزارهای مستقل ارتباطی و افزایش کارآیی آنها پیوند زدن رسانه های سنتی با ارتباطات نوین است، می توان نتیجه گرفت که اگر راه یابی این آیین ها به وسایل ارتباطی نوین با مطالعات و برنامه ریزی های علمی و دقیق صورت گیرد، قادر خواهند بود در شناساندن فرهنگ، تاریخ، سنن و آداب و رسوم غنی نیاکان ما که خود تکیه گاهی در برابر امواج تهاجم فرهنگی خارجی است، به نسل جوان کمک کنند و به جدایی و دوری تاریخی این دو نظام پایان دهند و شیوه های ابتکاری جدیدی را که با فرهنگ ملی و اعتقادی سازگارتراست، ارایه کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.